17-08-07

Asselkouter wandelroute te Munte (17-08-2007)

Vandaag heb ik de Asselkouter wandelroute (13 km) te Munte gewandeld. Een folder van deze wandeling kun je verkrijgen bij de VVV van Merelbeke of via de website 'Toerisme Oost-Vlaanderen' (http://www.tov.be). De wandeling start op het Munteplein aan de kerk die samen met enkele huisjes in de dalende weg Zink behoort tot een geklasseerd dorpsgezicht. Via deze weg gaat het langs het kasteel Ter Zinkt met omwalling en tuinen. Vervolgens gaat het via een aardenwegel naar het kasteel Scribe. Via de weg Asselkouter gaat het in stijgende lijn terug richting Munte. Volgens het straatnaambordje betekent deze naam 'Hazelaars rond een kouter'. In Munte hebben ze blijkbaar last van loslopende koeien (zie foto) maar ik heb er gelukkig geen last van gehad ;-). Daarna gaat het via de aardenwegel Bekerik naar de Hundelgemsesteenweg en verder naar de Muntekouter. Daar zien we onze eerste bunkers die als verdedigingsgordel voor Gent aangelegd werd tegen de toenemende dreiging van een tweede wereldoorlog.

Klik op de foto voor de volledige reeks
Via de Muntekouter en Prinsenmolen gaat het nu richting Baaigem waar een lus ons terug naar de Prinsenmolen brengt. Vanaf hier dalen we de kasseiweg af die we tijdens de sneukelroute op 5 augustus omhoog moesten fietsen. We volgen nu deze weg in tegengestelde richting langs het gehucht Makkegemdries. Nu kan ik alles veel beter bekijken zonder fiets. Waar de Makkegemstraat links afdraait, gaan wij omhoog langs een mooi wegje. Deze klim, vroeger 'Den Doorn' genaamd, brengt ons naar een prachtig uitzichtpunt. En hier staat ideaal een rustbank neergeplant die we dan ook gebruiken. Na een korte rustpauze gaan we langs oude militaire uitzichttorens verder. Jammer dat die niet toegankelijk zijn want waarschijnlijk heb je een mooi zicht boven. We passeren ook nog de militaire communicatiemast en links hebben we zich op enkele torens van Gent. Ik kan duidelijk de Boekentoren onderscheiden. Na het oversteken van de Hundelgemsesteenweg gaat het langs het kerkhof van Munte terug naar de startplaats. Het was een aangename, rustige wandeling met een goede afwisseling van verharde en onverharde wegen en ze krijgt een 8/10.

Klop klop klop ...hoorde je dat...bij jou wordt ook geklopt...laten we maar open gaan doen en gaan genieten...het weekend is begonnen...liefs Hé wandelen daar hou ik ook van ...hoe verder hoe liever..liefs...

Gepost door: Athea | 18-08-07

Mooie streek ! Ja, zonder fiets kan een mens nog meer in detail rondzien hé. Aan je fotoreeks te zien, waren er ook dreigerige regenwolkjes... Ja en die loslopende koe zou ik toch niet graag tegenkomen.

Gepost door: maaike | 18-08-07

Asselkouter Hoi, Ambi girl.
Ik heb de route op 2 september gedeeltelijk bewandeld. En geloof me, je verslag kwam me weer voor de geest.

Gepost door: G.U.Y. | 03-09-07

Maandag 2/1/11 zijn we daar gaan wandelen om de Asselkouterroute te verkennen. Het begon veelbelovend: mooie streek, parchtige vergezichten. Aan de kerk hebben wij een wegwijzer gevonden die ons de goede richting aangaf, maar verder geen wegwijzers meer, zodat we verlopen gelopen zijn, We kwamen in Schelderode terecht en zijn op onze stappen teruggekeerd. Jammer!