04-02-08

Rustig kuieren in de omgeving van de Brugse agglomeratie te Ver-Assebroek (03-02-2008)

Eindelijk had ik tijd om nog eens te gaan wandelen na een drukke periode van renoveren en verhuizen. Deze keer ging het naar Ver-Assebroek voor een wandeling van 15,4 km uit de wandelgids 'Groot Wandelboek Vlaanderen' (Lannoo). We startten aan het pastoor Verhaegheplein dat met de kerk, de pastorie en de hoeve een beschermd dorpszicht is. Via de GR129 richting Brugge verlaten we al snel de bebouwde kom en komen we terecht in de 'Gemene Weiden', een eerste deel van de Assebroekse Meersen. Via de oude spoorwegbedding van de lijn Brugge-Eeklo trokken we verder waarbij we zicht kregen op het Sint-Lucasziekenhuis van Brugge. We staken één van de vele afwateringssloten over en in een bos verlieten we deze rustige wandel- en fietsweg voor een modderig bospad. Na het bos ging het eventjes langs een drukkere weg en door een industriepark naar het kanaal Gent-Brugge dat we 4 km lang volgden tot aan de enigste sluis op het kanaal. We trokken voor een groot deel door het natuurreservaat 'de Leiemeersen'. Langs het kanaal waaide het hard en van een picknick op een bankje kwam er niets van in huis omdat het te koud was. Dan maar al wandelend onze broodjes opgegeten.

Klik op de foto voor de volledige fotoreeks

Na het kanaal volgde het derde landschappelijk deel van de wandeling, nl. het Beverhoutsveld, een gebied van akkers en weiden doorkliefd met dreven dat vroeger een veen-en moerasgebied was. Via het Beverhoutsveld en de GR129 gaat het terug naar de Assebroekse Meersen. Volgens de routebeschrijving moest ik een afslag naar links negeren wat ik ook deed maar toch klopte de rest van de routebeschrijving niet. Omdat ik de GR-streepjes zag en wist dat de GR129 naar Ver-Assebroek ging, bleef ik echter het drassige pad volgen naast een afwateringssloot. Uiteindelijk kwam ik terug op de normale route voor de laatste meters naar de startplaats. Blijkbaar was deze afsplitsing naar dit wandelpad er nog niet op het moment dat de gids gedrukt werd en de afslag die ik heb genegeerd, moest ik eigenlijk inslaan. Maar de variante die ik gevolgd heb, was waarschijnlijker mooier dan de routebeschrijving omdat de GR129 vroeger ook zo liep en nu veranderd is. Deze wandeling is een aanrader met heel veel onverharde paden. Het lange stuk langs het kanaal vond ik totaal niet vervelend. Ze krijgt een 9/10. De laatste 4 kilometers had ik wel pijn in mijn rechterheup. Hopelijk is dit enkel omdat het lang geleden was dat ik nog eens gewandeld had en is het de volgende keer beter.

Assebroekse Meersen In deze streek heb ik (lang geleden) nog een deel van mijn jeugdjaren doorgebracht. Puur jeugdsentiment ... het doet plezier te zien dat het gebied nog redelijk intact is.

Gepost door: Lumaj | 04-02-08

Haha, Blij terug iets van je te lezen.

Gepost door: freddy11 | 05-02-08

Foto's Ja, ik herkende veel op de foto's.

Gepost door: maaike | 05-02-08

terug 't was eventjes geleden, maar men moet ook tijd maken voor verhuizen en renoveren.
nog veel wandelgenoegens !