26-06-09

Vakantie Zuid-Tirol (13-06-09 tem 20-06-09)

Vorige week was ik op vakantie in Italië, namelijk in Zuid-Tirol. Dit gebied ligt helemaal in het noorden van Italië. Wij verbleven in Gasthof Sonne in St. Lorenzen nabij Bruneck/Brunico. Zuid-Tirol was vroeger bij Oostenrijk maar werd geannexeerd bij Italië. Het Oostenrijkse karakter en de Duitse taal is nog duidelijk terug te vinden en vormt samen met de Italiaanse identiteit een mooie mix. St. Lorenzen ligt in het Pusterdal met in het noorden de Zillertaler Alpen en in het zuiden de Dolomieten en vlakbij de Kronplatz. Het is een ideale uitvalsbasis voor de vele bezienswaardigheden in de Dolomieten. Op de eerste dag bezochten we de aardpyramiden nabij Percha. Deze ontstaan door erosie. Een mooie wandeling door het bos op de bergflank bracht ons naar dit natuurverschijnsel. In de namiddag volgde een tweede wandeling rond de Pragser Wildsee. Het is er erg toeristisch maar de rondwandeling is de moeite. De tweede dag verkennen we de Dolomieten met de auto. Vanuit St. Lorenzen rijden we via het Gaderdal de Dolomieten in. Via haarspeldbochten gaan we naar een eerste pas: de Valparolapas op 2168 meter. Deze ligt niet op de grote Dolomietenweg (van Bolzano tot Cortina d'Ampezzo waarbij 4 passen gepasseerd worden) en het is er dan ook zeer rustig. In het dal was het nog zonnig en warm maar helaas kwam er bewolking op en vele pieken bleven verborgen. Na deze pas komen we al snel aan de Falzaregopas (2117 m) waar het druk is. Via Cortina d'Ampezzo, de Dürrensee en een eerste zicht op de Drei Zinnen (één van de bekendste toppen van de Dolomieten) keren we terug richting Bruneck/Brunico. Er net voor draaien we af voor een rondje Kronplatz. Via korte haarspeldbochten gaat het naar de Furkelsattelpas op 1759 m hoogte. We hadden gehoopt hier dicht bij de top te zijn om te voet een panoramawandeling te doen maar er moest nog een heel stuk geklommen worden en het was al laat. Deze berg is een druk skioord in de winter, nu is het er heel rustig.

Dag 5 (15B)

Klik op de foto voor de volledige reeks

De volgende dag verlaten we de natuur en trekken we de provinciehoofdstad in: Bozen/Bolzano. Deze stad ligt zuidelijker en op 266 m gelegen in een keteldal is het er broeiend warm en heerst er al een meer meditterane sfeer. Het is omringd door wijngaarden en ligt aan het begin van de Weinstrasse. Het oude stadscentrum met zijn smalle steegjes en de Lauben (met burgerhuizen uit de 15e eeuw) en fruitmarkt neemt je terug in de tijd. De vele bezienswaardigheden (de Dom, Waltherplatz, kerken, kastelen, Köhlerer kabelbaan) en musea (Museion, Stadsmuseum en Archeologiemuseum met Ötzi, de ca. 5300 jaar oude mummie) zijn een bezoekje aan deze stad zeker waard. Op de 4° dag bezoeken we Bruneck/Brunico met terug een oud, historisch centrum en soldatenkerkhof ter herinnering aan de vele gesneuvelden tijdens de wereldoorlogen. In de namiddag was het terug tijd om de natuur in te trekken met een mooie wandeling langs de Reinbachwatervallen. Om ze alle 3 te zien moet er flink geklommen worden maar doordat ze alle 3 zo verschillend zijn en er een mooi uitzicht boven de 3° waterval is, is dit zeker aan te raden. De voorlaatste dag stond er een klassieker op het programma: de rondwandeling rond de Drei Zinnen. Ik post later nog een verslag en foto's van deze schitterende tocht. Uiteindelijk sloten we de vakantie af met een wandeling in de omgeving van St. Lorenzen waarbij we langs de Michielsburcht gingen en via de Gader terugkeerden naar St. Lorenzen. Daarna reden we via de Sonnenstrasse van Pfalzen naar Terenten waar we lang genoten van de zon op een terras. We vertrokken uiteindelijk toch te voet naar de aardpyramiden van Terenten. Deze zijn mooi maar die bij Percha vond ik spectaculairder. De bedoeling was om een rondwandeling te maken maar een dreigende wolkenlucht maakte dat we terugkeerden via dezelfde weg. En geen minuut te vroeg want net in de auto barstte een heus onweer los. We keerden dan maar terug naar St. Lorenzen waar we op een terras nog een lekkere ijscoupe aten. Het was blijkbaar gedaan met het goede weer dat we de hele week hadden. Het was een mooie vakantie en wie van natuur en bergen houdt, moet zeker eens naar Zuid-Tirol trekken.

vakantie Ik heb alle 197 foto's nog niet bekeken, maar het ziet er ginder een schitterende streek uit en leuk om een vakantie door te brenegn. Wij waar in diezelfde periode ietsje verder, namelijk in het noorden van Toscane.

Gepost door: Dirkjogt | 29-06-09

Wow, ik heb de foto's laten defileren op mijn scherm. Ideaal om een tijdje weg te dromen.
Hebben ze je nog niet gevraagd om daar voor de toeristische dienst te gaan werken?

Gepost door: Lumaj | 29-06-09

Martel Och, wat is het mooi daar. Mijn eerste reis buiten de benelux was in Martel, ook Zuid-Tirol en ik hou er hele mooie herinneringen aan over van de bergen.

Gepost door: maaike | 29-06-09

Prachtig omgeving daar in St. Lorenzen. Beetje vergelijkbaar met hier op het eiland Madeira ... de varieteit en natuur. Mooi om te zien.