13-04-16

Costa-Rica 2016 (06-03-2016 tem 26-03-2016)

In Maart ben ik op reis geweest naar Costa-Rica samen met de reisorganisatie Joker. Het is me vorig jaar heel erg goed bevallen dat ik opnieuw voor een groepsreis gekozen heb. En ook deze keer is het heel goed meegevallen. Costa-Rica stond op mijn lijstje voor de fauna en flora en heeft volledig aan mijn verwachtingen voldaan.

De reis start met een verblijf in het natuurreservaat Rara Avis midden in de jungle waar verschillende tochten op het programma staan. Via een hobbelige tractorrit van ca. 3 uur en een wandeling van ca. 1,5 uur kom je aan de junglelodge. We zien er vooral insekten, padden en kikkers en ook de dubbele waterval vlakbij is mooi en aangenaam om in te zwemmen. Een unieke ervaring! Daarna keren we terug naar de beschaving en nemen we een boot in Sarapiqui naar het NP Tortuguero. Via verschillende rivieren (we varen zelfs in Nicaragua) komen we aan in het NP Tortuguero. Hier doen we een kanotocht waar we diep kunnen doordringen in het regenwoud. We zien er onze eerste spinapen en een kapucijnaapje en heel veel verschillende soorten reigers. De volgende etappe gaat naar Salamanco. Ook hier worden we met een lijnboot terug gebracht. Onderweg spotten we een luiaard. Echt heel goed gecamoufleerd en moeilijk om te zien. Salamanco is een surfdorpje en is gekend voor de Brava golven. Wij hebben echter slecht weer (het enigste dagje van de hele vakantie) en veel wordt er niet gesurft. We bezoeken hier het Jaguar Rescue Centre waar wilde dieren ondergebracht worden die een ongeluk gehad hebben of ergens gevonden worden. De meeste dieren gaan via een tussenstap terug naar de jungle. We hebben hierdoor de kans om een margay en ocelot te zien, dieren die je moeilijk kan spotten in het wild. En dan mag voor de eerste keer de adrenaline stromen. We doen een rafting op de Pacuare rivier. Een superervaring en heel leuk.

Costa-Rica

Klik op de foto voor de volledige reeks

De volgende stop is Santa Elena bij de nevelwouden van Monte Verde. Nevel zien we hier niet want we hebben stralend weer. Hier worden we voor de eerste keer geconfronteerd dat het hoogseizoen is. Overal is het heel druk en we merken hier ook voor het eerst de luxueuzere resorts op waar vooral Amerikaanse toeristen verblijven. We doen een cacao- en koffietoer bij de plantage Don Juan. De volgende dag staat er weer adrenaline op het programma: ziplinen tussen de boomtoppen. Terug een fantastische ervaring. In de namiddag bezoeken we een vlindertuin en kolibrietuin. 's Avonds staat er nog een nachttoer op het programma en zien we schorpioenen, tarantula's, een slang en nog veel meer. De volgende dag reizen we naar La Fortuna en hebben we een prachtig zicht op de Arenal vulkaan (zonder wolken; de twee dagen erna was deze niet meer te zien). Met 2 andere van de groep gaan we naar een reptielen- en amfibiecentrum maar het is een beetje een ontgoocheling omdat dit vooral nachtdieren zijn en ze dus goed verstopt zitten. De volgende dag ga ik paardrijden voor de eerste keer. In het begin is het wat onwennig maar het went snel. De vulkaan zit helemaal in de wolken maar we krijgen toch mooie zichten op de laagvlaktes in de verte. In de namiddag trekken we naar de Arenalvulkaan zelf waar we terug wildlife (toekans, miereneter en de mooie roodoogkikkers) zien, genieten van zwemmen in een waterval en van natuurlijke warmwaterbronnen (door de vulkaan).

En dan gaat het terug verder. We brengen een kort bezoek aan het NP Volcan Tenorio met de mooie blauwe rivier Rio Celeste. 's Avonds schrik ik wel enorm wanneer er een enorme spin in de kamer zit. Dit is niet te vergelijken met een spinnetje van bij ons en het muskietennet wordt dan ook goed rond de matras gespannen. En tenslotte gaat het naar de laatste vulkaan op onze reis: NP Rincon de la Vieja. In Monteverde en La Fortuna waren de temperaturen heel aangenaam maar hier is het heel warm. We meten temperaturen van rond de 37°C in de schaduw en het is alsof je er een haardroger aanstaat. Ik kies hier weer voor een avontuurlijke activiteit: tubing op de Rio Colorado. Met een grote band je laten afdrijven door rapids, zalig ontspannend en verfrissend. De volgende dag staat een bezoek aan het NP op de planning. Ik kies er enkel voor de VM wandeling vanwege de warmte maar dit is een beetje een ontgoocheling. Door reconstructiewerken (lees: betonbaantjes aanleggen om nog meer toeristen te lokken) kunnen we maar 2 borrelende poelen zien. De modderpoelen zijn niet bereikbaar en we moeten dan ook via hetzelfde pad terugkeren. We zien gelukkig wel terug spinapen (slingerapen) van heel dichtbij. Deze slingeren en springen van de ene tak naar de andere en het is prachtig om dit te zien. In de namiddag wordt er genoten van het zwembadje en wordt het verslag aangevuld.

En daarna gaan we naar onze eindplaats waar we 3 nachten verbleven nl. Tamarindo, een kustplaatsje aan de Stille Oceaan. Dit plaatsje ligt vlakbij het NP Marino Las Baulas. Volgens de reisgids komen hier nog schildpadden aan land om eieren te leggen tot April. We vragen even na bij de hoteleigenaar of dit correct is en je blijkt kans te hebben van 90-95% om schildpadden te zien. Zo een kans laten we niet liggen en boeken een avondtoer. En, we hebben geluk. We zien een groene zeeschildpad van dichtbij maar ik denk dat de gids veel te snel de schildpad benaderd heeft en daardoor rechtsomkeer gemaakt heeft naar de zee. Maar ik had niet verwacht dat we schildpadden konden zien in het droge seizoen dus ben blij dat we een glimp hebben kunnen opvangen. De volgende dag moeten we met 4 vroeg op want we hebben een surfles geboekt. Tamarindo is gekend voor het surfen dus is het de plaats om les te volgen. Maar wanneer ik wakker wordt en naar mijn GMS kijk, zie ik een verontrustend bericht van Facebook. Ik bekijk mijn messenger en er blijken aanslagen gebeurt te zijn op de luchthaven van Zaventem en 3 metrostations. Iedereen is onmiddellijk klaarwakker en met een vreemd gevoel maken we ons klaar. Het lijkt ver van ons op dit moment maar het is wel in ons eigen land. Onvoorstelbaar. De surfles leidt onze gedachten af en tegen alle verwachtingen in gaat het heel goed. Na de surfles krijgen we meer nieuws van onze reisgenoten over de aanslagen. Beelden wil ik niet zien en ik besluit nog te genieten van de laatste dagen. In de namiddag staat er nog een mangrovetocht op het menu waar we weer veel reigers, leguanen en een babykrokodil zien. We verlaten even het bootje om naar brulapen te zoeken en die blijken gewoon heel laag in takken hun siësta te houden en kunnen we dus goed zien. 's Avonds genieten we van een prachtige zonsondergang. De volgende dag is voor mij een luierdag aan het zwembad en shoppingdag om onze reisbegeleidster te bedankten. Ook 's avonds genieten we terug van de zonsondergang op het strand. De volgende dag keren we terug in de late namiddag naar de hoofdstad San José om te overnachten dichtbij de luchthaven omdat onze vlucht heel vroeg in de ochtend is. Joker heeft na de aanslagen onmiddellijk onze vluchten omgeboekt zodat we zonder problemen konden terugkeren via Schiphol.

Als je van fauna en flora houdt, is Costa-Rica zeker een aanrader. Het is wel heel toeristisch in het droge seizoen en de drukte moet je erbij nemen maar het is dus droog en we hebben maar één dagje regen gezien.  Naar mijn gevoel wordt Costa-Rica iets te toeristisch en doen ze er alles voor om nog meer toeristen te lokken naar de 'ongerepte' natuur.

Annelies, wat kan jij fantastisch goed foto's trekken! Als ik me niet vergis, is fotografie niet je job maar een hobby, maar dat is er niet aan te zien hoor. Ik denk dat er heel wat professionele fotografen groen zouden uitslaan als ze jouw prachtige foto's zien! Costa Rica moet een fantastische reis geweest zijn! Ik droom ook al jaaaaaaren van zo'n reizen, vooral naar landen met zo'n diverse fauna en flora, maar die spinnen he... Thuis heb ik al een keer het wereldrecord hoogspringen verbroken omdat ik een gewone huisspin zag, dus zo'n tropische spinnen, dat komt zeker niet goed met mij. Spijtig! Misschien later als ik groot ben.... ;-)

Gepost door: Kelly | 15-04-16

Idd prachtige foto's van prachtige dieren en bloemen; heerlijke zonsondergangen ook. Je kan er maar van genoten hebben, Annelies.

Gepost door: Guido | 16-04-16

Prachtig, maar zo ver ...