04-05-16

GR 129: Govée - Thuin (15,5 km) (30-04-2016)

Wandelen is leuk maar na bijna 10 jaar wandelen heb ik het gevoel dat ik bijna elk paadje van West- of Oost-Vlaanderen onder de voeten gekregen heb (OK, klein beetje overdreven maar de mooiste wandelstreken ken ik ondertussen wel) en enkel de GR 5A staat nog op mijn to-do lijstje. Enkele blogs die ik volg, deden me meer en meer goesting krijgen om het wat verder te zoeken en ook GR's in Wallonië te verkennen. Maar dit is niet bij de deur en niet altijd evident om wandelgezelschap te vinden. Op het internet had ik tijdens mijn zoektocht naar wandelverslagen over de GR 5 bij toeval een Nederlandse groep gevonden die GR's in Nederland afstapt van A tot Z (mijn voorkeur) en éénmaal per maand ging wandelen. Maar na lang zoeken heb ik geen zo een groep gevonden hier in Vlaanderen. Als lid van de GR-organisatie kende ik het concept van de zondagtochten wel maar daar stappen ze telkens op verschillende GR's en heb je dus niet het gevoel dat je een GR aan het afstappen bent. En werd het idee wat op de achtergrond geschoven.

Tot ik op een vrijetijdsbeurs in Roeselare in Januari het tijdschrift van Pasar in handen kreeg. 'S Avonds bladerde ik in het boekje en viel mijn oog op een wandeltocht van 20 km in de Hoge Venen. En toevallig was de organiserende Pasar afdeling WandelclubPasarGent, mijn woonplaats. Dus ging ik direct naar hun website en bleek dat ze éénmaal per maand met de bus naar de andere provincies (vooral Wallonië) trekken voor een wandeltocht op vnl GR-paden. Jammer genoeg weer geen GR van A tot Z maar daarvoor moet ik zelf een groep oprichten, denk ik :-). Eind Januari ging ik dan ook enthousiast naar de nieuwjaarswandeling + voorstelling van het jaarprogramma. Het programma sprak aan en heel veel bekende wandelstreken (maar voor mij ongekend) stonden op het programma. Een collega was ook snel overtuigd en de laatste zaterdag van april stonden we klaar voor hun 3° wandeltocht van het jaar die ons naar Henegouwen bracht om een stuk op de GR 129 te stappen in de Sambervallei in de streek Thudinie.

Het voordeel is dat er 4 wandelafstanden te kiezen zijn en je dus afhankelijk van de weersomstandigheden evt een kortere afstand kan nemen of niet. De bus zet de wandelaars af op de 4 vertrekplaatsen en je kan beginnen stappen zonder je nog zorgen te moeten maken om nog een bus/trein te nemen om aan het beginpunt te geraken. Wij kozen deze keer voor de kortste afstand om het wat uit te testen. De groep was wel groot maar door de verschillende te kiezen afstanden stapten er nog een 20-tal wandelaars uit bij de kortste afstand. Omdat we vooral willen genieten van de natuur en omgeving, stapten we individueel met de uitstekende route-beschrijving.

thudinie,gr 129,thuin,samber,boshyacinthen

Het nadeel bij een georganiseerde tocht is natuurlijk dat je het weer moet nemen zoals het komt. Bij vertrek regende het lichtjes maar na ongeveer een half uurtje hield het gelukkig op en bleef het voor de rest van de dag droog maar bewolkt. We pikten onmiddellijk GR 129 op thv het gehucht Govée samen met GR 12 en werden al snel een eerste bos in gestuurd waar we onmiddellijk tussen de bloeiende boshyacinthen stapten. De hele tocht werden we dan ook vergezeld door deze mooie bloemetjes. De bloei was wel al het hoogtepunt gepasseerd maar ik vond het toch een aangename verrassing. De GR komt in een mooi beekvalleitje terecht en via modderige paadjes door het bos blijken we uiteindelijk Aulne.

Hier staan nog ruïnes van de oude abdij van Aulne en komen we aan de Samber uit. Tot nu toe was de wandeling nog redelijk vlak maar bij het verlaten van de Sambervallei, krijgen we voor de eerste keer een langere klim. Een geocache onderweg is ideaal om even uit te blazen. Bijna boven splitst de GR 12 zich af. We stappen terug in een bos met boshycinthen en frisse lentegroen. Uiteindelijk komen we aan een uitzichtspunt op de Sambervallei met picknickplaats. Er zitten nog anderen van de groep en we sluiten aan om te lunchen. Het zonnetje doet zelfs een schuchtere poging om door te breken maar moet het onderspit delven voor de wolken. We blijven niet te lang stil zitten want je koelt snel af en vertrekken terug richting Hourpes. Eerst volgt er een steile afdaling voor we Hourpes bereiken. Dit dorpje was vroeger gekend voor zijn metaalindustrie waarbij de arbeidershuisjes de enige getuigen hiervan zijn. En het kasteel die er staat gebouwd door één van de fabriekseigenaars voor zijn dochter.

DSC_8037.jpgNa Hourpes klimmen we terug langzaam de vallei uit en stappen we terug door bos waarbij we een mooi uitzichtspunt passeren op Thuin, ons eindpunt. Ve volgen de GR 129 verder tot het gehucht Waibes. Hier verlaten we de GR om naar Thuin te stappen. Na het oversteken van de Samber stappen we door het 'Schipperskwartier', de oude havenbuurt en daarna gaat het via verschillende trappen omhoog naar de bovenstad en het belfort waar we op de oude stadsmuren komen. We zijn veel te vroeg vooraleer de bus ons terug naar Gent bracht en dat heeft ons tijd om nog enkele geocaches te zoeken voor we de 'hangende tuinen' van Thuin bezoeken. Dit zijn kleine tuintjes in terrasvorm waar nu vooral wijnranken staan. Uiteindelijk dalen we af naar een parkje aan het riviertje de Biesmelle waar onze bus staat. We kunnen onze wandelschoenen wisselen en langzaam druppelt iedereen binnen. Om 17.30u kunnen we vertrekken.

Klik op de foto voor de volledige reeks

Deze eerste wandeling was voor mij een geslaagde kennismaking met de PasarWandelclubGent en samen met mijn collega gaan we meestappen op de andere geplande wandeltochten. En omdat ik wat meer het klimmen/dalen moet trainen - wil ik de Vogezen, Jura en Alpen over geraken op de GR 5 - ga ik waarschijnlijk ook enkele bustochten van GR Antwerpen en GR Vlaams-Brabant naar Wallonië meestappen.

Hey Annelies,

Mooi! Ja, het is niet altijd evident hé... Heb een goed jaar geleden ook de GR-microbe te pakken gekregen en zou graag veel meer op de Waalse GR's gaan stappen. Nadeel is dat ik het meestal moet doen met openbaar vervoer, wat lang niet altijd eenvoudig is. Heb ook al gekeken om mee te gaan met de bustochten van GR-Vlaanderen maar de afstanden liggen toch soms wat boven mijn limiet (+/-25km), als ik dan een slechte dag heb heb ik ook geen backupplan. Ben ook nog aan het uitdokteren hoe ik vaker naar de ardennen toe kan trekken, zonder teveel rompslomp...

Gepost door: Mattias | 05-05-16

Lang geleden dat we dit traject stapten. We keken met plezier terug naar je verslag en foto's.

Gepost door: Luc & Maj | 10-05-16

Andermaal schitterende foto's, Annelies! Zelf heb ik ook al vaak gekeken naar de planning van de GR-Groep Antwerpen, maar vertrekuur en vertrekplaats zijn niet evident om te bereiken zodat ik tot nu toe nog geen contact opgenomen heb. Komt misschien nog. En euh, wandelen op GR 5 in Frankrijk, ach, 't zou geweldig zijn! :-)