04-05-16

GR 129: Govée - Thuin (15,5 km) (30-04-2016)

Wandelen is leuk maar na bijna 10 jaar wandelen heb ik het gevoel dat ik bijna elk paadje van West- of Oost-Vlaanderen onder de voeten gekregen heb (OK, klein beetje overdreven maar de mooiste wandelstreken ken ik ondertussen wel) en enkel de GR 5A staat nog op mijn to-do lijstje. Enkele blogs die ik volg, deden me meer en meer goesting krijgen om het wat verder te zoeken en ook GR's in Wallonië te verkennen. Maar dit is niet bij de deur en niet altijd evident om wandelgezelschap te vinden. Op het internet had ik tijdens mijn zoektocht naar wandelverslagen over de GR 5 bij toeval een Nederlandse groep gevonden die GR's in Nederland afstapt van A tot Z (mijn voorkeur) en éénmaal per maand ging wandelen. Maar na lang zoeken heb ik geen zo een groep gevonden hier in Vlaanderen. Als lid van de GR-organisatie kende ik het concept van de zondagtochten wel maar daar stappen ze telkens op verschillende GR's en heb je dus niet het gevoel dat je een GR aan het afstappen bent. En werd het idee wat op de achtergrond geschoven.

Tot ik op een vrijetijdsbeurs in Roeselare in Januari het tijdschrift van Pasar in handen kreeg. 'S Avonds bladerde ik in het boekje en viel mijn oog op een wandeltocht van 20 km in de Hoge Venen. En toevallig was de organiserende Pasar afdeling WandelclubPasarGent, mijn woonplaats. Dus ging ik direct naar hun website en bleek dat ze éénmaal per maand met de bus naar de andere provincies (vooral Wallonië) trekken voor een wandeltocht op vnl GR-paden. Jammer genoeg weer geen GR van A tot Z maar daarvoor moet ik zelf een groep oprichten, denk ik :-). Eind Januari ging ik dan ook enthousiast naar de nieuwjaarswandeling + voorstelling van het jaarprogramma. Het programma sprak aan en heel veel bekende wandelstreken (maar voor mij ongekend) stonden op het programma. Een collega was ook snel overtuigd en de laatste zaterdag van april stonden we klaar voor hun 3° wandeltocht van het jaar die ons naar Henegouwen bracht om een stuk op de GR 129 te stappen in de Sambervallei in de streek Thudinie.

Het voordeel is dat er 4 wandelafstanden te kiezen zijn en je dus afhankelijk van de weersomstandigheden evt een kortere afstand kan nemen of niet. De bus zet de wandelaars af op de 4 vertrekplaatsen en je kan beginnen stappen zonder je nog zorgen te moeten maken om nog een bus/trein te nemen om aan het beginpunt te geraken. Wij kozen deze keer voor de kortste afstand om het wat uit te testen. De groep was wel groot maar door de verschillende te kiezen afstanden stapten er nog een 20-tal wandelaars uit bij de kortste afstand. Omdat we vooral willen genieten van de natuur en omgeving, stapten we individueel met de uitstekende route-beschrijving.

thudinie,gr 129,thuin,samber,boshyacinthen

Het nadeel bij een georganiseerde tocht is natuurlijk dat je het weer moet nemen zoals het komt. Bij vertrek regende het lichtjes maar na ongeveer een half uurtje hield het gelukkig op en bleef het voor de rest van de dag droog maar bewolkt. We pikten onmiddellijk GR 129 op thv het gehucht Govée samen met GR 12 en werden al snel een eerste bos in gestuurd waar we onmiddellijk tussen de bloeiende boshyacinthen stapten. De hele tocht werden we dan ook vergezeld door deze mooie bloemetjes. De bloei was wel al het hoogtepunt gepasseerd maar ik vond het toch een aangename verrassing. De GR komt in een mooi beekvalleitje terecht en via modderige paadjes door het bos blijken we uiteindelijk Aulne.

Hier staan nog ruïnes van de oude abdij van Aulne en komen we aan de Samber uit. Tot nu toe was de wandeling nog redelijk vlak maar bij het verlaten van de Sambervallei, krijgen we voor de eerste keer een langere klim. Een geocache onderweg is ideaal om even uit te blazen. Bijna boven splitst de GR 12 zich af. We stappen terug in een bos met boshycinthen en frisse lentegroen. Uiteindelijk komen we aan een uitzichtspunt op de Sambervallei met picknickplaats. Er zitten nog anderen van de groep en we sluiten aan om te lunchen. Het zonnetje doet zelfs een schuchtere poging om door te breken maar moet het onderspit delven voor de wolken. We blijven niet te lang stil zitten want je koelt snel af en vertrekken terug richting Hourpes. Eerst volgt er een steile afdaling voor we Hourpes bereiken. Dit dorpje was vroeger gekend voor zijn metaalindustrie waarbij de arbeidershuisjes de enige getuigen hiervan zijn. En het kasteel die er staat gebouwd door één van de fabriekseigenaars voor zijn dochter.

DSC_8037.jpgNa Hourpes klimmen we terug langzaam de vallei uit en stappen we terug door bos waarbij we een mooi uitzichtspunt passeren op Thuin, ons eindpunt. Ve volgen de GR 129 verder tot het gehucht Waibes. Hier verlaten we de GR om naar Thuin te stappen. Na het oversteken van de Samber stappen we door het 'Schipperskwartier', de oude havenbuurt en daarna gaat het via verschillende trappen omhoog naar de bovenstad en het belfort waar we op de oude stadsmuren komen. We zijn veel te vroeg vooraleer de bus ons terug naar Gent bracht en dat heeft ons tijd om nog enkele geocaches te zoeken voor we de 'hangende tuinen' van Thuin bezoeken. Dit zijn kleine tuintjes in terrasvorm waar nu vooral wijnranken staan. Uiteindelijk dalen we af naar een parkje aan het riviertje de Biesmelle waar onze bus staat. We kunnen onze wandelschoenen wisselen en langzaam druppelt iedereen binnen. Om 17.30u kunnen we vertrekken.

Klik op de foto voor de volledige reeks

Deze eerste wandeling was voor mij een geslaagde kennismaking met de PasarWandelclubGent en samen met mijn collega gaan we meestappen op de andere geplande wandeltochten. En omdat ik wat meer het klimmen/dalen moet trainen - wil ik de Vogezen, Jura en Alpen over geraken op de GR 5 - ga ik waarschijnlijk ook enkele bustochten van GR Antwerpen en GR Vlaams-Brabant naar Wallonië meestappen.

01-12-14

GR 129 Etappe 7: Oudenaarde-Ronse (20 km) (18-10-2014)

Ondertussen zit de GR 129 er al een tijdje op en dit is het verslagje van deze prachtige, laatste etappe. De auto wordt aan de Moulin du Cat Sauvage geparkeerd aan de weg Ronse-Ellezelles en dan gaat het met de fiets (gelukkig naar beneden) naar het station van Ronse. Daar nemen we de trein naar Oudenaarde en kunnen we in de buurt van het station terug inpikken op de GR 129. We doorkruisen de stad en kunnen zo het stadhuis, de Sint-Walburgakerk, het Begijnhof, de Pamelekerk en de Cisterciënzerabdij van Maagdendale. Aan de Schelde moeten we over de hydraulische Scheldebrug maar deze is buiten gebruik voor onderhoudswerken. Gelukkig kunnen we via de Scheldebrug Kleine Ring naar de overkant. Daar gaan we onmiddellijk het groen in via het Speibos, een klein maar mooi natuurgebied. Zo komen we in Leupegem waar een GR-wandelboom staat aan de kerk. We verlaten Leupegem via een steil tegelpad en klimmen naar de eerste heuvelkam met mooi uitzicht. Een bankje nodigt uit tot de picknick. Daarna dalen we terug via een mooi pad naar de Maarkebeek. We volgen de beek naar de Ladeuzemolen en vervolgens gaat het naar Etikhove. Er volgen terug enkele mooie, onverharde paden. Daarna gaat het even op asfalt met zicht op de Bossenaremolen. Uiteindelijk komen we aan de Taaienberg en vanaf hier tot het einde heb ik al gewandeld via eerdere wandelingen maar omdat het in omgekeerde richting is en een prachtige omgeving is, blijft het de moeite. Via rustige veldwegen en een smal paadje gaat het naar Louise-Marie. Tijd voor een pauze op een terrasje om te genieten van het najaarszonnetje.

Daarna klimmen we door het Muziekbos naar de Chalet Boekzitting. Hier krijgen we even gezelschap van de GR 122 tot aan de kapel OLV Van Lorette. We steken de N48 over en stijgen terug waardoor we een mooi uitzicht krijgen op de Muziekberg. Daarna gaan het naar de oude spoorwegbedding 87 Basily-Doornik. Toen ik hier in 2009 wandelde, was dit stuk onverhard. Nu ligt er een gladde asfaltlaag. Gelukkig is er een parallel onverhard pad iets hoger dan de spoorwegbedding. Op een bepaald moment moeten we de spoorwegbedding verlaten en volgen we de GR-tekens over het brugje. Tijden het wandelen lees ik de routebeschrijving en zie ik dat we de brug niet moesten oversteken. Dus maar terug en nogmaals de tekens controleren en inderdaad, we moeten de brug over. Even twijfelen we of er een andere GR passeert maar op de kaart zien we paadjes die ons toch nog naar het eindpunt kunnen leiden indien we verkeerd zouden zijn. We dalen dus terug af naar de spoorwegbedding en volgen die nog verder. Uiteindelijk verlaten we toch de spoorwegbedding en gaat het richting de Moulin du Cat Sauvage waar het eindpunt ligt van de GR 129 in Vlaanderen. De GR 129 loopt verder tot Arlon en de goesting is er wel om deze ooit eens verder te stappen. Deze etappe is alleszins een prachtige afsluiter van het stuk in Vlaanderen.

21:04 Gepost door Ambigirl in GR 129, GR routes | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

18-11-14

GR 129 Etappe 6:Lozer-Oudenaarde (20 km) (04-10-2014)

Dit was de voorlaatste etappe en een hele verbetering tov. de vorige twee etappes. Het eindpunt van deze etappe ligt vlakbij het station van Oudenaarde en we parkeren de auto aan het station en nemen de belbus naar Lozer die ons vlakbij het startpunt afzet. We krijgen direct onverhard onder de voeten met een mooie dreef die naar het kasteel della Faille d'Huysse leidt. Er zitten zelfs 2 geocaches verstopt die gemakkelijk gevonden worden. Van het kasteel zien we nog niet veel maar even verder moeten we een asfaltbaantje inslaan en krijgen we zicht op het kasteel dat mooi weerspiegeld wordt in de kasteelvijver. Daarna volgt nog een stuk asfalt richting Huise maar het landschap is golvend en heeft mooie zichten. We slaan links een veldweg in en passeren de Huisekoutermolen. Vanaf hier is het terug een bekend stuk voor mij tot na Wannegem en het is ook het mooiste stuk van deze etappe. We lopen even op de heuvelrug met mooie zichten en dalen dan af naar Lede en de vallei van de Rooigemse beek. We volgen even de provinciale wandelroute Rooigemsebeek wandelroute (http://ambigirl.skynetblogs.be/archive/2007/08/27/rooigem...) en stappen uiteindelijk terug naar de top van de heuvelrug om dan langs de achterkant van het kasteel de Ghellinck d'Elseghem aan de Schietsjampettermolen te komen. Aan de achterkant bevind zich een gratis verrekijker. Via een veldweg en een smal paadje krijgen we uiteindelijk zicht op de voorkant van het kasteel de ghellinck d'Elseghem. Er staan hier ook mooie gerestaureerde hoevekes. Nu stijgen we terug naar een volgende heuvelrug en we zien voor het eerst de massieve toren van de Walburgakerk van Oudenaarde liggen. Daarna gaat het via enkele rustige asfaltwegjes en een tegelpad naar Moregem. Een speciaal plaatsje met een mooi, wit kerkje. Daarna gaan we richting de spoorlijn die we volgen via een graspad. Even voor de Donkvijver vinden we een café waar we even pauze nemen op het terras. Na deze verdiende pauze gaan we verder waar we even zicht krijgen op de Donkvijver. Jammer dat de GR route hier niet langs loopt. Via enkele paadjes bereiken we uiteindelijk de Beverestraat waar we de route verlaten en terug naar het station stappen. We hebben iets meer dan 20 km op de GPS staan en hebben genoten van deze etappe.

Klik op de foto voor de volledige reeks

20:28 Gepost door Ambigirl in GR 129, GR routes | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

11-11-14

GR 129 Etappe 5: Gottem-Lozer (14 km) (07-09-2014)

Ik dacht dat na mijn laatste etappe de GR 129 alleen maar kon verbeteren maar helaas deze etappe was voor mij de minst mooie van heel de route. Enkel het stukje langs de oude Leiearm in Machelen en het Lozerbos was mooi. De rest was asfaltstappen in een niet zo boeiend landschap. Ook hier werd weer de auto op het eindpunt in Lozer gezet en met de fiets (ca. 11 km) naar het beginpunt in Gottem gefietst. We passeerden de kerk van Gottem en gingen dan naar de gekanaliseerde Leie. Het kaarsrechte jaagpad brengt ons naar de brug die we oversteken waar we via een mooi paadje langs een oude Leiearm in Machelen uitkwamen. De dag ervoor was het Tobbedansen geweest en het pleintje naast de kerk stonk naar de Vlasmarkt in de vroege ochtend tijdens de Gentse Feesten. Lang bleven we er dus niet verpozen. Daarna was het stap voor stap voorwaarts met verstand op nul door een saai landschap. Eenmaal de E17 overgestoken begon het landschap licht te golven en wat verder is er een uitzichtstoren die mooie uitzichten kan bieden. Nu was het wat te heiig. Daarna ging het verder tot aan het Lozerbos. Een ware verademing maar wel een heel korte passage. Dus besluit: geen aanrader.

Klik op de foto voor de volledige reeks

17:02 Gepost door Ambigirl in GR 129, GR routes | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

27-10-14

GR 129 Etappe 4: Lotenhulle-Gottem (14,9 km) (19-08-2014)

Net als de vorige etappe werd de auto geparkeerd op het eindpunt en met de fiets naar het startpunt gefietst (ca. 11 km). Ook van deze etappe was al een groot deel eerder gestapt via 2 dagstappers. De route is absoluut geen hoogvlieger. Het eerste stukje door het Poekebos en het Poekekasteel is nog de moeite maar dan volgen we alleen maar asfaltwegen richting Gottem. Behalve rond Aarsele zijn er nog enkele onverharde stukjes. Vanaf Wontergem naar Gottem is er wel een routewijziging die gedocumenteerd is op de GR site en ik vermoed dat dit wel een verbetering is want je stapt via een plankenpad en een veldweg naar Gottem in een heel rustig gebied.

Klik op de foto voor de volledige reeks

20:08 Gepost door Ambigirl in GR 129, GR routes | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

28-07-14

GR 129 Etappe 3: Doomkerke-Lotenhulle (16,3 km) (26-07-2014)

Dit weekend was er tijd om verder te stappen op de GR 129. Deze keer was de aanpak om op bestemming te geraken wat anders. De auto werd geparkeerd op het eindpunt en met de fiets werd naar Doomkerke gefietst. Na een half uurtje fietsen stonden we aan de kerk van Doomkerke. Nu ik de GR 129 afstap, valt eigenlijk op hoeveel stukken ik reeds gedaan heb via andere wandelingen. Ook van deze etappe werd een groot deel reeds gestapt. Vanaf Kruiskerke zat er gelukkig ook een onbekend en mooi stukje in met het Hooggoed. De route kronkelt door dit bosdomein. Het is ondertussen goed warm geworden en de voorspelde buien blijven uit. Eenmaal uit het bos is het puffen geblazen. Er volgen nog enkele mooie, onverharde veldwegen oa. langs de Schoonberghoeve. Maar daarna was het asfalt tot het eindpunt en in een niet zo boeiend landschap. Behoorlijk saai dus. Als het landschap niet zo interessant is, worden de beestjes erin gefotografeerd.

08-07-14

GR 129 Etappe 2: Beernem-Doomkerke (16,6 km) (08-06-2014)

Deze etappe op de GR 129 is al een tijdje achter de rug (in het warme onweersweekend). Geen openbaar vervoer deze keer maar een persoonlijke taxi die me naar het startpunt bracht. Een prachtige etappe door een bosrijk gebied waarvan ik het grootste deel al gestapt had via vroegere wandelingen. Wel een nieuw pad ontdekt in de Vagevuurbossen. Kortom deze etappe is genieten en brengt je dus van het éne bosgebied na het andere met oa. provinciaal domein Bulskampveld, Vagevuurbossen, Sint-Pietersveld en Gulke putten. Enkel de start van Beernem naar het provinciaal domein Bulskampveld is wat minder.

30-06-14

GR 129 Etappe 1: Brugge-Beernem (15,6 km + 2,3 km) (30-05-2014)

Exact een maandje geleden zijn we begonnen met een nieuwe GR, de GR 129 die van Brugge naar Arlon loopt. Voorlopig staat enkel het stukje tot Ronse op de planning die 118 km lang is. Voor de eerste etappe parkeren we de auto aan het station van Beernem en nemen de trein naar Brugge. Je volgt de GR 5A ongeveer 1 km en komt zo vanzelf aan de wandelboom aan de Katelijnepoort die het startpunt van de GR aangeeft. De route verlaat Brugge langs het kanaal Brugge-Gent en ter hoogte van Steenbrugge verlaten we het kanaal om via een oude spoorwegbedding richting Assebroek te stappen. Daarna trekken we de Assebroekse Meersen in en even verder merken we dat we in vochtig gebied lopen want het pad is één grote modderpoel. Na de Assebroekse Meersen gaat het verder in het Beverhoutsveld. Dit gebied wordt gekenmerkt door kaarsrechte dreven geflankeerd door rijen populieren. Tenslotte komen we terug aan het kanaal Brugge-Gent. Onmiddellijk worden we een natuurgebiedje ingestuurd en er volgt een prachtig wandelstuk op de oever van het kanaal. Ik ontdek zelf enkele orchideeën maar geen idee of de naburige huizen daarmee te maken hebben. Uiteindelijk gaat het terug de baan op en steken we het kanaal over aan de brug van Beernem. Over de brug gaat de GR 129 naar rechts maar wij stoppen ermee en stappen nog ongeveer 1,3 km terug naar het station. Het grootste deel van deze etappe had ik al gestapt via een andere etappe uit het 'Groot wandelboek Vlaanderen' en toen vond ik het al een mooi stuk. De gehele etappe loopt bijna volledig over verkeersvrije wegen, meestal onverhard. Alvast een mooi begin!

GR 129, Brugge, Beernem, Beverhoutsveld, Assebroek, Assebroekse Meersen, kanaal Brugge-Gent