06-04-08

Wandelen langs de paden van de schilders te Sint-Martens-Latem (06-04-2008)

Door verschillende omstandigheden werd het een korte wandeling van 7 km uit de wandelgids 'Wandelen langs de Leie' (Lannoo) te Sint-Martens-Latem. Er waren winterse buien voorspeld maar de hele voormiddag scheen de zon. Maar we waren nog maar net vertrokken of het begon al te druppelen. Het eerste stukje liep gelijk op met mijn vorige wandeling te Latem (http://ambigirl.skynetblogs.be/post/4440407/wandelen-lang...) langs de Leie. In de Meersstraat liep een loslopende Berner Sennen hond die een heel stuk met ons meewandelde. Gelukkig was het een braaf beest want ik heb het niet zo voor loslopende honden. De Leie vergezelde ons op 100m afstand. Daarna kwamen we terug in een woonwijk met mooie en lelijke villa's en volgden we de GR 128. Onderweg kwamen we ook pittoreske en oude boerderijtjes tegen. We staken de Meersbeek over waar een rietveld is aangelegd voor de plaatselijke waterzuivering. Daarna wandelden we verder door de villawijken langs de golfbaan van Sint-Martens-Latem. Het is hier mooi wandelen door een prachtige beukendreef. We verlaten de GR 128 en ondertusen is het goed beginnen regenen met een soort hagel/sneeuw korrels.

Klik op de foto voor de volledige reeks

We schuilen in de Processiekapel maar helaas minderde het niet en wandelden we maar verder. De daken en auto's krijgen al snel een wit laagje maar we krijgen het koud en stappen door om snel terug aan de auto te zijn. We passeren nog een oude korenwindmolen en de mooie, witte kerk van Sint-Martens-Latem en staan terug aan de Leie, verkleumd en nat. We zitten nog maar in de auto en het houdt natuurlijk op met regenen. Even later komt de zon er terug door en regent het de hele namiddag niet meer. Blijkbaar slecht moment gekozen voor onze wandeling. Het was een mooie wandeling (7,5/10) maar bijna volledig verhard en toch heel wat verkeer in de smalle straatjes. Als gevolg van de korte wandeling konden we natuurlijk nog de laatste spannende 20 kilometers van de Ronde van Vlaanderen zien met een Stijn Devolder als winnaar.

16-12-07

Wieltjespad te Menen (16-12-2007)

Eindelijk nog eens een vrij moment en bovendien mooi (maar koud) weer, dus een wandeling kon niet ontbreken dit weekend. Het ging naar Menen voor het Wieltjespad (15 km) uit 'Wandelen langs de Leie' van Julien Van Remoortere (Lannoo). Deze wandeling vertrok op de Grote Markt van Menen en ging via een wandelpad langs de overblijfselen van de vestingmuren naar de oude Leiearm. We volgden de Sluizenkaai naar links tot aan een drukke weg die we jammer genoeg een tijdje moesten volgen tot aan een gerestaureerde molen 'De Goede Hoop'. Toen volgde een stuk door Menen zelf en verschillende woonwijken waarna uiteindelijk het eerste onverharde stuk eraan kwam langs de oude spoorlijn Menen-Roeselare.

Klik op de foto voor de volledige reeks

Na dit stuk ging het terug door woonwijken. Uiteindelijk volgde nog een onverhard stukje via de oude heirweg Menen-Geluwe. Na deze heirweg volgde er nu een landelijk deel maar weer veel te kort. Door een saai industrieterrein  bereikten we terug de oude Leiearm en ging het terug naar het startpunt. Niet echt een mooie wandeling, de stukjes in het begin en op het einde langs de Leie en de oude spoorweg waren eigenlijk de enige mooie stukken. De rest was alleen maar woonwijken, af en toe drukke wegen en industrie dus de wandeling krijgt maar een 6/10.

10-06-07

Wandelen langs het fraaiste van Machelen (10-06-2007)

Na het stemmen voor Kamer en Senaat was er nog tijd om te gaan wandelen. Deze keer werd het wandeling nr.10 uit het boekje 'Wandelen langs de Leie' van Julien Van Remoortere (10 km, niet bewegwijzerd) met als startplaats het Kerkplein in Machelen. Bij het eerste stukje ging de wandeling rond de oude Leiearm op een tegelpad en een graspad met zicht op de kerk en de oude Hostensmolen. Daarna ging het het landelijke Machelen in langs rustige wegen tussen de velden met maïs, aardappelen, gerst, tarwe, rogge, kolen, ... . Na deze zuidelijke lus ging het terug naar de dorpskern van Machelen waar het langs de romp van de Hostensmolen, een Franse militaire begraafplaats en veel nieuwbouw ging. Daarna volgde een noordelijke lus richting de Leie terug door landbouwgebied. De rechtgetrokken Leie kreeg ik met moeite te zien door het hoge gras. Na nog een stukje tussen de velden, ging het door het kerkhof terug naar de start. Een rustige, landelijke wandeling die een 7,5/10 krijgt.

29-05-07

Tabakspad (deel 2) in Wervik (28-05-2007)

Pinksterenmaandag en het weer is beter dan verwacht, tijd dus om mijn wandeling van zaterdag in Wervik opnieuw te doen. Deze wandeling komt terug uit het gidsje 'Wandelen langs de Leie' (nr. 2, 9 km, niet bewegwijzerd). De wandeling start bij de Kruisekemolen, even ten noordwesten van de woonkern van Wervik. Onmiddellijk ben je uit de bebouwde kom en kom je op het rustige platteland. Wat is het hier stil in vergelijking met zaterdag (12 uren van Wervik), je hoort enkel wat vogels en af en toe een vliegtuigje. Eentje deed zelfs loopings en verschillende stunts. Na het oversteken van de N58 ging het via een onverhard karrespoor naar de nog zichtbare 'mote' van de Klijtmolen die afbrandde tijdens een gevecht tussen de Engelsen en de Duitsers in 1914. Terug op het asfalt wordt een tijdje de GR5A-Zuid gevolgd richting kruispunt Amerika en verder. In een bocht verlaten we het GR-pad en gaat het terug via een karrespoor richting het gehucht Kruiseke. Het pad stijgt lichtjes en ik wist niet dat de streek rond Wervik zo glooiend was. Onderweg komen we verschillende routebordjes tegen van het Kruisekepad (6,5 km) waarvan Freddy Lesage en Annie (http://blog.seniorennet.be/freddy/) peter en meter zijn. We lopen een deel van deze route in tegenwijzerzin en het lijkt mij een mooie route. Aan het gehucht Kruiseke gaat het via de Vossaardestraat en vervolgens via een onverhard stuk waar ook de GR5A langs loopt richting Wervik. Hier lag trouwens het hoogste punt van de route (35 m boven de zeespiegel terwijl de Leie in Wervik op 11m boven zeeniveau loopt) en je hebt hier een mooi uitzicht op de Kemmelberg en de omgeving. Daarna kwamen we aan de Kruisekestraat die we een tijdje moesten volgen en dit was het minder leuke stuk van de route omdat dit een tweevaksweg was met redelijk wat verkeer. Na 300m konden we de 'drukke' weg verlaten en ging het via een onverhard stuk naar het startpunt. Dit laatste stuk werd omheind door weiden met koeien en die hadden waarschijnlijk nog niet veel een hond gezien want ze volgden ons van het begin van dit stuk tot het einde met wilde sprongen en schuim op hun lippen. Gelukkig stond er prikkeldraad. Ik had hier nog nooit gewandeld en vind het een mooie streek. Het is er erg rustig, er waren verschillende onverharde stukken en mooie zichten. De wandeling krijgt van mij een 8,5/10.

27-05-07

Tabakspad in Wervik (26-05-2007)

Gisteren wou ik dus gaan wandelen in Wervik, een streek die ik totaal niet kende. De wandeling begon mooi maar werd helaas verstoord door rally-geluiden en op een bepaald punt kwam ik op een weg waar de rally-auto's naar het volgende parcours reden. Rustig wandelen was er dus niet meer bij. Aan het kruispunt Amerika kon ik zelf niet meer verder want de wandeling ging verder langs het parcours van de rally. Dus ben ik maar terug naar de start gewandeld en hoop ik snel terug te kunnen komen om de wandeling volledig te kunnen doen. De streek zag er wel de moeite uit om zeker nog eens terug te komen.

18-05-07

Kouterroute in Deinze (18-05-2007)

Deze keer was het terug de beurt om een wandeling te doen uit het boekje 'Wandelen langs de Leie' van Julien Van Remoortere. Het werd wandeling nr. 12 (Wandelen langs de Kouterroute, 8 km, niet bewegwijzerd). De startplaats was de Vaartbrug over het Schipdonkkanaal in Deinze. Deze wandeling kan in 3 delen opgesplitst worden. Het eerste deel was saai en ging langs drukke wegen waarbij zelfs een stuk op het fietspad gewandeld moest worden. Na het verlaten van de Aaltersesteenweg te Zeveren begon het tweede deel en dit stuk was al rustiger maar het kouterlandschap was jammer genoeg vervangen door verkavelingen en nieuwbouw. Enkel in het laatste stukje van dit deel kon men nog het oorspronkelijke landschap zien. Na het oversteken van de Tieltsesteenweg begon het laatste en mooiste deel. Algauw moest ik links een onverharde landweg in maar ipv. door te lopen tot de eerste hoogspanningspyloon stopte deze landweg veel vroeger. Omdat ik geen zin had om terug te keren, ging ik verder langs de rand van de akkers totdat ik noodgedwongen dwars over het veld toch naar de betonnen weg moest. Daarna ging het richting de oude Leiearm van Grammene die ik niet te zien kreeg. Hier was er geen verkeer meer en kon ik genieten van de rust en de fluitende vogels. Aan het Schipdonkkanaal gekomen ging ik eerst nog even rechts om toch nog een blik te kunnen werpen op de oude Leiearm en de afsplitsing van de Leie van het Schipdonkkanaal. Dit stukje was vooral een rustplaats voor ganzen en andere watervogels. Verder stond er nog een informatiebord over de oude Leiearm van Grammene waar je volledig rond kunt wandelen. Hier zal ik ooit nog terugkomen als ik de wandeling van Gottem doe uit de Dagstappersgids Oost-Vlaanderen. Daarna keerde ik terug langs de linkeroever en langs een oude veevoederfabriek kwam ik terug aan de startplaats. Doordat 2/3 van de wandeling niet echt de moeite is, krijgt deze wandeling een 6/10.

30-04-07

Gaston Martenspad in Zulte (30-04-2007)

Vandaag een verlofdagje en we hebben terug een wandeling gekozen uit het boekje 'Wandelen langs de Leie' van Julien Van Remoortere. Deze keer werd het wandeling 9 (Gaston Martenspad, 7 km, bewegwijzerd) in Zulte. Gaston Martens was een bekende toneelschrijver en de auteur van oa. het voor de televisie bewerkte 'De Paradijsvogels'. De wandeling start op het Gaston Martensplein en gaat langs de drukke baan Kortrijk-Gent voorbij het geboortehuis van de toneelschrijver. We verlaten al snel deze weg en gaan richting de Leiemeersen. Vervolgens passeren we ook nog de villa 'Vogelenzang' waar Gaston Martens gewoond heeft. Dan gaat het verder via woonwijken en naar het landelijke zulte maar snel keren we terug naar de woonwijken. Na een laatste maal de drukke baan Kortrijk-Gent overgestoken te hebben, volgde het mooiste stuk van het parcours. Hier wandelden we langs een oude Leie-arm en verder langs de rechtgetrokken Leie. We verlaten de Leie via de Limnanderstraat en staan snel terug aan de kerk op het Gaston Martensplein. Ik vond dit niet erg een mooie route. Veel te veel in de bebouwde kom en veel te weinig langs de Leie. Ze krijgt een 6,5/10.

09-04-07

Vlasserspad in Bissegem (08-04-07)

Pasen en mooi weer, ideaal dus om te gaan wandelen! Deze keer werd het wandeling 4 (Vlasserspad in Bissegem; 5 km; niet bewegwijzerd) uit het boekje 'Wandelen langs de Leie' van Julien van Remoortere. We vertrokken aan de dorpskerk van Bissegem en bereikten snel de Leie waar het eerst richting de monding van de Neerbeek ging. Hier kwamen we een bordje tegen van de Neerbeekwandelroute (6 km) die ingehuldigd is in oktober 2006. We liepen grotendeels dezelfde route in tegengestelde richting. We keerden op onze stappen terug en volgden het jaagpad onder de bruggen door van Bissegem-Marke en de ring rond Kortrijk. Door het mooie weer waren er heel veel fietsers op weg. Na ongeveer een kilometer verlieten we het jaagpad via een karrespoor en deden nog een lus tussen akkers en weiden vooraleer naar de Leie terug te keren. Jammer genoeg liep het laatste stuk van deze lus vlak naast de ring rond Kortrijk wat niet zo bevorderlijk was voor onze oren en neus. Gelukkig was dit maar van korte duur en konden we nog even genieten van een voorbijvarende boot op de Leie. Daarna ging het terug naar de startplaats door de hoofdstraat van Bissegem. Deze route krijgt van mij een 7/10. Vooral het stuk langs de Leie  en door landelijk Bissegem was mooi. Het eerste deel en laatste deel door Bissegem zelf vond ik wat minder.

01-04-07

Kerkwegelpad te Beveren-Leie (01-04-07)

Vandaag heb ik wandeling 7 (Kerkwegelpad in Beveren-Leie; 5 km) gekozen uit het boekje 'Wandelen langs de Leie' van Julien van Remoortere (Lannoo). De wandeling start aan het kerkplein met de Sint-Jan-de-Doperkerk en gaat vooral langs woonwijken richting de Leie. Op een bepaald punt zou ik via de Pontstraat naar de trekweg van de Leie moeten kunnen maar mijn boekje is nogal verouderd (1996) en ipv. dat de weg doorloopt staat er nu een nieuwbouwvilla en een duidelijk bordje met privaat domein. Niemand thuis maar de buren konden mij vertellen dat het een 'ambetant' persoon was die de weg gewoon als eigendom ziet en geen toegang wil verlenen. De gemeente weet ervan maar voorlopig kan ik niet door. Dus keer ik op mijn stappen terug en maak een eigen variante en ga via de Sint-Jansstraat naar de Leie en volg dan de trekweg rechts tot de toegang naar het natuurreservaat 'De Zavelput'. Na mijn rondje doorheen het natuurreservaat gaat het via de oude kerkweg (slechts een klein deel is nog authentiek) door nieuwbouwwijken terug naar het startpunt. Wandeling krijgt van mij maar een 6/10. Veel te veel door de bebouwde kom en bewegwijzering ontbreekt regelmatig. Het stukje langs de Leie en door het natuurreservaat was wel een mooi deel.